En ny Concerto Grosso - med en hel del overraskelser
Allan Gravgaard Madsens Concerto Grosso er et værk som rummer både det episke, det romantiske og en hel del overraskelser.
skrevet af Solveig Lindeskov Andersen, Edition·S, 10. maj 2022
Bag kompositionen ligger et finmasket net af talsystemer, opfindsomme benspænd, musikhistoriske hilsner og personlige fortællinger – Allan Gravgaard Madsens egne, såvel som de fire stjernesolisters.
Forrest på scenen sidder en af verdens største kapaciteter inden for ny musik, den amerikanske strygekvartet JACK Quartet, og flere elementer af værket er vokset direkte ud af komponistens prøveforløb og samtaler med de fire musikere.
For Allan Gravgaard Madsen er det en helt essentiel del af den musikalske proces, at han lærer musikerne at kende på et mere personligt plan, så musikken bliver skrevet til dem.
I Concerto Grosso kommer det eksempelvis til udtryk i en forvrænget reference til Irving Berlin – som var komponisten bag den ene solists foretrukne klaverrepertoire under corona-pandemiens nedlukning – mens en anden af solisternes faste løbetempo udgør tempoet gennem en stor del af 1. sats.
Interview (DK/ENG)
Video interview på dansk og engelsk om værket – med betragtninger fra JACK Quartets John Pickford Richards, komponist Allan Gravgaard Madsen og dirigent Ryan Bancroft.
Bancroft: “at samarbejde med nulevende kunstnere, med nyskrevet musik, dybest set at være med til at skabe historie – det er jeg besat af.”
Stilstand og bevægelse
Allan Gravgaard Madsen beskriver sin musik som stilstand og bevægelse:
”Du har én tone, som klinger længe, men tonen høres gennem forskellige rytmer, registre og klangfarver. Tonen bliver klædt forskelligt på, kan man sige, og selvom den tonemæssigt står stille, så bevæger den sig.”
Hele første sats i Concerto Grosso består kun af fire toner. Det er ikke hvilke som helst fire toner, og her kommer talsystemerne i spil:
J, A, C og K er alfabetets 10., 1., 3. og 11. bogstav, og overført til en kromatisk skala fra nøglehuls-C giver det tonerne A, C, D og Bb.
”Det er min påstand, at publikum ikke vil opdage, at materialet er begrænset til de fire toner, for de skifter hele tiden register, klangfarve og rytme,” siger Allan Gravgaard Madsen.
“Når jeg begrænser mit materiale til et minimum og begynder at dykke ind i begrænsningerne, frigør jeg mig selv til at skabe nye muligheder og presse rammerne til deres yderste.”
“Det udløser et nærvær i materialet – og hos musikerne, når de får værket i hænderne. Et nærvær, som jeg håber, at musikken også kan fasteholde publikum i.”
Virkelighed og drømmeverden
Concerto Grosso’en er fuld af greb, der vil få publikum til at spidse ører undervejs.
1. sats består af 23 variationer, og 2. sats er et ultrakort remix af 1. sats – knap et minuts musik bygges op af et glimt fra hver af de 23 variationer.
I 3. sats lægges en række jazzakkorder ovenpå hinanden i en faldende tonesky, og i 4. sats opløses skillelinjen mellem virkeligheden og drømmeverdenen.
dragende
“Concerto Grosso er moderne minimalisme og det er rimeligt at kalde det Allan Gravgaard Madsens æstetiske magnum opus. […] [Det] lykkes [Madsen] at fastholde en behageligt pirrende æstetik, der efterlader mig fremadlænet gennem hele værket. […] Dragende er det.”
Billeder fra uropførelsen
fakta:
- Uropførelse: JACK Quartet og Aarhus Symfoniorkester med Ryan Bancroft (dirigent), Symfonisk Sal, Musikhuset Aarhus, 19. maj 2022.
- Instrumentation: 3.3.3.2 / 4.3.3.1 / timp / perc (2) / hrp / strygere (12.10.8.6.4) + solo strygekvartet
- Varighed: ca. 25 min.
Bestilt af Aarhus Symfoniorkester med støtte fra Statens Kunstfond og Dansk Komponistforening / KODA Kultur.